Subskrypcja
Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
2005.09 Egipt, Sharm el Sheikh

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
W dniach 13.09.2005 - 28.09.2005 w Egipcie, miała miejsce kolejna wyprawa nurkowa z udziałem płetwonurków z Opolskiego Centrum Nurkowego. Celem naszej podróży było Skarm El Sheikh, położone na samym wierzchołku półwyspu Synaj. Przez 14 dni planowane były nurkowania w najlepszych miejscach Parku Narodowego Ras Mohamed, wysp Tiranu i wraku statku SS Thistlegorm. Jak zawsze korzystaliśmy z usług Centrum nurkowego Divers Lodge z którym współpracujemy od wielu lat.

Nurkowania odbywały się z pokładu łodzi Venture. Wykorzystując doskonałe warunki pogodowe, doskonałą przejrzystość wody i brak falowania, trzykrotnie korzystaliśmy z usług zawodowego kamerzysty, który utrwalał najlepsze nurkowania na filmie. Atrakcją pierwszego tygodnia pobytu było nurkowanie na wraku transportowca SS Thistlegorm mierzącego prawie 130m długości, spoczywającego na dnie morza około 19 mil od Ras Mohammed i 31 mil od Zatoki Naama Bay gdzie mieścił się nasz hotel. Dopłynięcie zazwyczaj zabierało od 4-5 godzin.

SS Thistlegorm został zwodowany 9 kwietnia 1940 roku w stoczni Thompson & Sons Ltd w Sunderland. Był statkiem przeznaczonym do transportowania różnego rodzaju towarów - począwszy od żywności, aż po transport elementów dla przemysłu ciężkiego i wojska. Przed wykorzystaniem go do zaopatrywania brytyjskiej armii w Afryce podczas II Wojny światowej. 6 października 1941 roku, podczas rejsu z Kapsztadu do Tawfiq, statek został zaatakowany przez bombowce niemieckie He111. Thistlegorm został trafiony przez dwie bomby w okolice mostka. Uszkodzenia te spowodowały wybuch kotła parowego, a następnie po 10 minutach wybuchła amunicja, co przesądziło o losach statku, który po kolejnych 10 minutach przełamany na dwie części raptownie zatonął i spoczął na piaszczystym koralowym dnie Morza Czerwonego na głębokości około 30 m.
Pod pokładem znajdowały się między innymi miny przeciwczołgowe, karabiny typu "Lee Enfield MK III", motocykle: BSA W-M20, Norton16 oraz Matchless G3L, ciężarówki: Bedford, Morris i Ford, części zamienne do samolotów i samochodów wojskowych. Dodatkowo znajdowały się tam dwa opancerzone lekkie czołgi Universal Carrier MKII, dwie lokomotywy parowe typu Stanier 8F z wagonami węglowymi oraz dwa wagony ze zbiornikami wody w komplecie do przebywania trasy kolejowych na pustyni. Cousteau znalazł wrak pomimo roku 1955, który pomimo pożaru wynikłego podczas bombardowania, pozostał tak naprawdę nietknięty, tak jak i przewożony przez niego ładunek. Cousteau udokumentował to odkrycie w jednym ze swych filmów dokumentalnych, aby szersza publiczność mogła zapoznać się z tym niesamowitym wrakiem, traktowanym jako najważniejszy punkt programu podczas nurkowań w Morzu Czerwonym.
Nasze pierwsze nurkowanie miało na celu zewnętrzną eksplorację wraku, która z uwagi na silny prąd i tak była dość trudna. Zaczynamy od najgłębszego miejsca tuż przy rufie, i naszym oczom ukazuje się ciężki pistolet maszynowy oraz działo przeciwlotnicze, znajdujące się na pokładzie na gł. ok. 25m, doskonale zachowaną śrubę i ster statku, obok widzimy ogromne dziury, które powstały na skutek uderzenia niemieckich bomb, które trafiły ładownię nr 4, zawierającą amunicję, 400-stu kilogramowe bomby przeciwczołgowe, dwa czołgi MK II bren Carrier oraz lokomotywę (która teraz leży na 28m , ok. 30m od statku). Po obejrzeniu tych atrakcji, podążamy wzdłuż mostka. Na 15m dostrzegamy idealnie zakonserwowaną wyciągarkę kotwicy.
W części dziobowej tuż za wielką wyrwą spowodowaną eksplozją znajduje się zagięty o 180 stopni pokład, dalej mostek kapitański, gdzie bardziej zaawansowani nurkowie podczas eksploracji wnętrza wraku znajdą kajutę kapitana statku wraz ze słynną wanną. Tuż za mostkiem po obu jego stronach na pokładzie, na głębokości około 18-20 m znajdują się dwa wagony węglowe. Drugie zanurzenie odbywa się po południu i ma na celu eksploracje środka statku, trzech ładowni i ich zawartości. Wnętrze wraku doskonale nadaje się do eksploracji, ponieważ istnieje wiele wyjść oraz dość duża przestrzeń pomiędzy obiektami w ładowniach, a sklepieniem. Ładownia I jest najbardziej interesująca. Najgłębsze jej części zawierają leki, karabiny Lee Enfield MK III, gumowe obuwie i opony, a jej wyższe poziomy zawierają motocykle BSA i kilka samochodów Morris. - Ładownia II, leżąca w połowie statku, wraz z wejściem odgrodzone są dwoma wagonami. Ta ładownia również ma dwie sekcje: niższa zawiera ciężarówki Bedford a wyższa motocykle BSA i samochody Morris. Zaraz obok, w kierunku rufowym od drugiej ładowni, znajduje się mostek prowadzący do kabiny kapitana. Można w tym miejscu zrobić doskonałe zdjęcia pod warunkiem, że wpłynie się tam jako pierwszy. Ładownia nr III to głównie amunicja i granaty ręczne. Aby dokładnie obejrzeć wrak należałoby zanurkować tu przynajmniej 10 razy. Osoby zainteresowane mogą obejrzeć film, który został nakręcony podczas naszego nurkowania. Drugi tydzień pobytu koncentrował się głównie wokół nurkowań technicznych. Ostatnie nurkowanie odbyło się na Shark Reef., gdzie Mirek zanurkował na 105m, Rafał na 90m, Robert "Jablo" 131m na Buddy Inspiration, Hatem na 132m, oraz ja na 130m na obiegu otwartym. Wszystko odbyło się bez najmniejszych problemów, za co między innymi dziękujemy ekipie zabezpieczającej, czyli Leszkowi, Krzysiowi, Łukaszowi i Michałowi.

Aktualności
 
 

Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych. Więcej informacji w polityce prywatności.
 
 
OCHRONA I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH